Staples Solutions anvender cookies (samt andre lignende teknologier, som Facebook Pixels, beacons og Javascript) til hjemmesiden, for at forbedre hjemmesidens funktionalitet og brugervenlighed, til analysering af trafikken og marketings formål. Som følge heraf behandler cookies personlige data til forskellige formål. Læs mere om brugen af cookies på denne hjemmeside i cookie erklæringen. Læs mere om hvordan hjemmesiden behandler personlige data i vores persondatapolitik. Ved at klikke på ”OK” knappen, eller ved at bruge denne hjemmeside, giver du tilladelse til anvendelse af disse cookies.

Logo Staples

Hvordan påvirker kontorhygiejne Europa?

Del via:
Staples_article

Vi tager alle på arbejde med et håb om et behageligt, rent og sikkert miljø – og det giver god mening for arbejdsgivere at sikre at dette er tilfældet, hvis de ønsker at have glade, sunde og produktive medarbejdere. Men hvis din arbejdsplads ikke lever op til forventningerne, kan det dog resultere i en utilfreds personalegruppe, og en stigning i sygefravær. Dette har naturligvis uønskede konsekvenser for organisationer, som ofte er underbemandede og derfor kun opererer på en brøkdel af deres potentielle produktivitetsniveau.

Dette er et problem i hele Europa, og her tager vi et nærmere kig på hvem der er mest berørt, samt de mulige konsekvenser, som hygiejne på konteret – eller mangel på samme – kan have.

Sygedage
Alene mellem 2014 og 2015 har man i England estimeret, at 23,3 millioner arbejdsdage er gået tabt pga. dårligt helbred, hvor det gennemsnitlige sygefravær pr. person er 19 dage. Selvom det ikke er muligt at skyde skylden for alt dette fravær på dårlig hygiejne på kontoret, vil det helt sikkert være tilfældet for en betydelig del af sygefraværet. Typiske årsager til fravær omfatter smitsomme sygdomme, såsom forkølelse og influenza, samt tilstande som madforgiftning og mavebesvær forårsaget af dårlig hygiejnepraksis.

Hvis man kigger på Europa, viser tallene at landet med den højeste andel af medarbejdere, der har brug for sygedage på grund af en arbejdsbetinget sygdom, var Østrig med 11%. De tilsvarende tal for England, Frankrig, Spanien og Sverige var henholdsvis 2%, 5,8%, 2,6% og 7,6%.

Problemområder i kontormiljøet
Overraskende nok er de mest uhygiejniske områder af kontoret ikke hvad man normalt ville forvente. Forskellige undersøgelser har fundet, at det er skrivebordet og området omkring det, at man kan finde skadelige bakterier, end de mere indlysende områder såsom et toilet. For eksempel har undersøgelser fundet, at det gennemsnitlige toiletsæde indeholder omkring 7,5 mikrober pr kvadratcentimeter, mens et computertastatur kan have op til 510 over samme område. Kontortelefoner er en anden bakteriebombe med 3.895 mikrober pr kvadratcentimeter. Alligevel rengør kun 3% af kontorer deres udstyr tilstrækkeligt. 

Da kontormiljøet er et sted, hvor der sker en hel del menneskelig interaktion, kan bakterier nemt overføres fra person til person – hvilket leder til de indlysende konsekvenser.

Europæiske lande sammenlignet med hinanden
Sygefraværet varierer meget i hele Europa, selvom det er muligt at identificere visse tendenser. Med hensyn til procentdelen af ansatte, der har taget fri pga. sygdom, viser tal fra 2013 HSE at Irland har den mindste procentdel på bare 1%, og Østrig den største med 11%.

Skandinaviske lande ser ud til at have overraskende høje fraværsrater i den offentlige sektor, hvor nogle rapporter mener, at det høje niveau af sygedagpenge som tilbydes i Sverige, Finland og Danmark, er årsagen til dette. Lignende mønstre er også blevet spottet på tværs af den offentlige sektor i England. 

Hvordan rammer det bundlinjen?
Det centrale spørgsmål for mange lande, og endnu flere organisationer, er naturligvis hvor meget fravær pga. arbejdsbetinget sygdom koster dem. Igen er der stor variation på tværs af Europa. I Tyskland er det anslået at koste landet €73 milliarder - 3% af BNP - i tabt produktivitet, men det tilsvarende tal er kun €32,8 milliarder i England. 

På trods af denne brede vifte, påvirker de alle økonomien i stor grad. Når det kommer til de individuelle virksomheder, er det afgørende at undgå dette. Forbedret hygiejnepraksis kan have en stor betydning i forhold til at løse dette dyre problem - det er tid til at indføre et par små tiltag i din virksomhed, som kunne have en positiv effekt.

Del via:

Fortsæt med at læse

Kontakt
close

Ring til os

Du kan ringe til en Staples-medarbejder på følgende nummer:

(+45) 70 130 131

Du kan også udfylde nedenstående formular, hvorefter en af vores repræsentanter vil kontakte dig snarest

Get help DK

Form