Staples Solutions anvender cookies (samt andre lignende teknologier, som Facebook Pixels, beacons og Javascript) til hjemmesiden, for at forbedre hjemmesidens funktionalitet og brugervenlighed, til analysering af trafikken og marketings formål. Som følge heraf behandler cookies personlige data til forskellige formål. Læs mere om brugen af cookies på denne hjemmeside i cookie erklæringen. Læs mere om hvordan hjemmesiden behandler personlige data i vores persondatapolitik. Ved at klikke på ”OK” knappen, eller ved at bruge denne hjemmeside, giver du tilladelse til anvendelse af disse cookies.

Logo Staples

Hvordan man laver en risikostyringsplan

Del via:
Staples_article

Uanset hvilken branche du er i, er det sandsynligt at din virksomhed er nødt til at tackle en række projekter, der varer lige fra dage til måneder. Selvom du har et effektivt team, og værdifulde ressourcer for effektivt at levere et godt stykke arbejde, kan det selvfølgelig ske at tingene ikke går præcis efter planen.

Selvom der måske ikke er noget du kan gøre, for at undgå de problemer der opstår, så kan du være så forberedt som muligt ved at sammensætte en robust risikostyringsplan. Dette lyder måske som en svær opgave, men det kan være en relativt enkel proces, hvis man følger en relativt enkel tilgang.

1. Lav en liste over risiciene

Dit første skridt er det mest afgørende - at lave en omfattende liste over de risici, som kan påvirke eller skade dit projekt. Det er en god idé at gruppere disse i kategorier, såsom menneskelige ressourcer, omkostninger og tredjepartsleverandører. Selv de mindste detaljer skal tages i betragtning, da et mindre problem hurtigt kan eskalere til noget langt mere alvorligt.

2. Prioriter risiciene

Når du har lavet en omfattende liste over risici i hver af de centrale områder af et projekt, kan du undersøge dem i et mere detaljeret omfang. Mens du gør dette, skal du først overveje sandsynligheden for at de vil opstå, samt de potentielle konsekvenser hvis de gør. Dermed kan du afsætte tilstrækkelige ressourcer for at begrænse hver risiko. Det er vigtigt at behandle denne fase som et samarbejdsprojekt, hvor du får vejledning af specialister fra hvert område, da de ofte kan tilbyde den indsigt der ellers kunne blive overset.

3. Lav en handlingsplan

På dette tidspunkt skal du lave en strategi, som kan implementeres hvis en af de identificerede risici opstår. Handlingsplanen er langt mere detaljeret, end blot hvordan du vil tage dig af den enkelte risiko. Dette bør omhandle individuelle ansvar inden for dit team, og bør også indeholde en kommandostruktur, som skal følges af alle involverede. Det er afgørende at have specifikke beredskabsplaner for alle scenarier.

4. Gør folk opmærksomme på din risikostyringsplan

Slutfasen går ud på at videreformidle alle de nødvendige oplysninger om din risikostyringsplan, til alle der er involveret i den. Det vil ikke bare være dine direkte medarbejdere, men alle der er involveret i projektet. Herunder kunder, leverandører og alle andre interessenter. Ved at dele fakta, kommunikere individuelt ansvar og gøre det klart at du velforberedt på alle tænkelige situationer, vil du være i den bedste mulige position, hvis eventuelle problemer opstår.

Udtrykket "if you fail to plan you should plan to fail" (Hvis du ikke regner med at lægge planer, bør du regne med at mislykkes) vil ofte være gældende, hvis du ikke har en god risikostyringsstrategi på plads. Det er virkelig værd at bruge tid på, og forpligte sig til, at lave en fra starten af et projekt, hvis du ønsker at nå frem til det rigtige resultat.

Del via:

Continue Reading

Kontakt
close

Ring til os

Du kan ringe til en Staples-medarbejder på følgende nummer:

(+45) 70 130 131

Du kan også udfylde nedenstående formular, hvorefter en af vores repræsentanter vil kontakte dig snarest

Get help DK

Form