Staples Solutions anvender cookies (samt andre lignende teknologier, som Facebook Pixels, beacons og Javascript) til hjemmesiden, for at forbedre hjemmesidens funktionalitet og brugervenlighed, til analysering af trafikken og marketings formål. Som følge heraf behandler cookies personlige data til forskellige formål. Læs mere om brugen af cookies på denne hjemmeside i cookie erklæringen. Læs mere om hvordan hjemmesiden behandler personlige data i vores persondatapolitik. Ved at klikke på ”OK” knappen, eller ved at bruge denne hjemmeside, giver du tilladelse til anvendelse af disse cookies.

Logo Staples

4 strategier til forbedring af samarbejdet mellem satellitmedarbejdere og virtuelle teams

Del via:
  • Staples_article

En moderne arbejdsplads er ikke længere placeret inden for de fysiske vægge i et kontor. Medlemmer af samme team nemt kan arbejde fra forskellige lande og endda på tværs af tidszoner. Satellitarbejde og flekstid er blevet mere populært, og mange virksomheder tilpasser deres politikker for hjemmearbejde. Ifølge undersøgelser udført af totaljobs, som er et af Storbritanniens førende jobwebsteder, føler én ud af fem medarbejdere sig mere produktive, når de arbejder hjemmefra. Næsten en tredjedel af medarbejderne siger, at de ville skifte job for at finde et, som tilbyder mulighed for hjemmearbejdsplads.

Men distancearbejde og virtuelle teams indebærer også udfordringer. Samarbejde mellem medarbejdere, som er placeret på forskellige steder, kan være vanskeligt. Selv i en højteknologisk verden, hvor kollegaer er blot en e-mail eller onlinemeddelelse væk, kan vi stadigvæk føle, at vi bliver koblet fra hinanden.

Benyt dig af disse værktøjer og strategier, der kan hjælpe dit team til at arbejde mere sammen, uanset hvor dine medarbejdere er.

Få adgang til dine noter når og hvor som helst.
Gennem hele arbejdsdagen kan I dele noter, ideer eller handlinger i jeres notesbog eller på Sticky Notes. At skrive noter i hånden er mere spontant, men det er ikke altid nemt at finde dem på et senere tidspunkt. Nu, hvor kontoret kan være overalt - fra et fysisk skrivebord på kontoret, til dit køkkenbord eller sågar ved gaten, mens du venter på dit fly - har du muligvis ikke altid din notesbog ved hånden.

Og hvad nu, hvis du skal finde noget, du skrev ned for flere måneder siden? "Vi har fundet ud af, at når man er færdig med en notesbog, så beholder man den. Folk har skabene fulde af gamle notesbøger," siger Louise Jackson, som er international produktchef for Oxford Business Notebooks. "Folk gemmer alle mulige ideer, tanker og projekter, de har arbejdet på, men de kan ikke bruge dem, for de ikke kan finde, hvad de leder efter."

Hvad er løsningen? Du kan digitalisere de håndskrevne noter ved at uploade dem til skyen.

Jackson er også produktchef for SCRIBZEE®, som er en app, der scanner dine håndskrevne noter fra specielt mærkede Oxford-notesbøger. Dine noter gemmes derefter i skyen, hvor du kan få adgang til dem fra en hvilken som helst enhed. SCRIBZEE® er også kompatibel med den digitale noteapp Evernote. Appen kan endda også digitalisere alt, hvad du skriver på Oxford SPOT NOTES®, som er deres smarte udgave af Sticky Notes.

"Vi mener, at papir er godt til at udvikle ideer og få oplysninger ud af hovedet og ned på papiret," forklarer Jackson yderligere. "Med SCRIBZEE® kan du give dette papir digitale superkræfter."

Bemærk: Er det værd at integrere denne YouTube-video, der viser hvordan det fungerer?

Inviter til spontant samarbejde på kontoret
Selv når du arbejder inden for dit kontors fire vægge, ser du måske sjældent dine kolleger, der arbejder på forskellige etager eller i forskellige afdelinger. Digitale kommunikationsværktøjer som f.eks. e-mail eller videochat er så effektive, at vi er mindre tilbøjelige til at skabe uformelle diskussioner. De spontane samtaler er faktisk der, hvor det effektive samarbejdet sker.

Gør det mere tiltrækkende for medarbejderne at forlade deres skriveborde og arbejde sammen med andre i fællesrum. Nu, hvor lette bærbare pc'er foretrækkes frem for stationære computere, er det nemmere at tage dit arbejde med dig. Hos Oxford har medarbejderne mulighed for at arbejde i fællesområder, der har komfortable sofaer og kaffemaskiner, der skaber et mere hjemligt miljø.

Overvej at skabe et område på dit kontor, der kan give folk mulighed for at skifte arbejdsmiljø og føle sig mere afslappede. Et mere afslappet område vil invitere til flere spontane interaktioner mellem medarbejdere. Overvej mere stueinspirerede møbler i stedet for almindelige skriveborde og kontorstole. Sofaer, behagelige stole og små sideborde giver folk mulighed for at skifte gear. Hvis du har satellitmedarbejdere eller folk fra forskellige steder som lejlighedsvis kommer for at arbejde lokalt, vil det også give dem et arbejdsområde, hvor de kan være.

Se Staples' store udvalg af møbler til at skabe et tilsvarende samarbejdsområde på dit eget kontor. 

Saml regelmæssigt teams uden for kontoret
Når du har medarbejdere, der arbejder fra forskellige placeringer eller derhjemme, er det særligt vigtigt, at du en gang imellem også samler gruppen for at samarbejde ansigt til ansigt. Dette er med til at forhindre, at medarbejderne kommer til at føle sig isolerede. Afhængigt af dit budget og størrelsen på dit team, skal du overveje en kvartalsvis, halvårlig eller årlig sammenkomst i form af et personligt møde eller en samarbejdssession.

Dermed kan du bringe centrale beslutningstagere sammen til en strategisk brainstorm om overordnede mål. Det kan også være et fællesmøde med alle medarbejdere, hvor du deler nyheder fra virksomheden og laver teambuilding for at skabe en sjovere og mere innovativ kontorkultur.

Du kan planlægge begivenheden uden for huset for at gøre den mere unik. "Det er vigtigt at tage til et andet sted, hvor folk ikke er på kontoret og distraheres af e-mails," siger Jackson. Når du fysisk og mentalt tager folk væk fra deres daglige arbejde, kan de fokusere på at opbygge gode personlige relationer.

Gør brainstorming-forløb mere handlingsrettede
Samarbejdet bør ikke slutte med at samle medarbejdere på samme sted for at brainstorme og opbygge teamets sammenhold. Når mødet slutter, og alle igen spredes for alle vinde, skal du sørge for at holde alle opdateret for at fortsætte samtalen.

Gør det nemt for alle deltagere for at få adgang til noter og ideer, der deles under mødet. "Efter en brainstorm vil alle gerne have noterne med det samme," siger Jackson. "Hvis du kan dele dem hurtigt og samle dem, er det en mere praktisk for alle."

Du kan gøre det med Oxford Smart-flipoveren, som også er kompatibel med SCRIBZEE®-appen. Du skal blot tage noter på flipoveren og tage billeder af siderne med din smartphone. SCRIBZEE® vil scanne og gemme flere sider som en PDF-fil i høj opløsning, som kan deles med hele gruppen. På denne måde kan alle øjeblikkelig få adgang til noterne og fortsætte med at bygge videre på disse ideer som en gruppe, selv de ikke sidder samme sted.

Da digitale værktøjer fortsætter med at forme vores fysiske arbejdsforhold, er der mange måder, hvorpå du kan tilpasse den måde, som medarbejdere kommunikerer og samarbejder på. Ved at være proaktiv i forhold til, hvordan du designer arbejdsområder, hvordan du strukturerer møder, og hvordan du integrerer værktøjer til fildeling i din proces, kan dine medarbejdere holde bedre kontakt, selv når de er langt fra hinanden.

Del via:

Fortsæt med at læse

Kontakt
close

Ring til os

Du kan ringe til en Staples-medarbejder på følgende nummer:

(+45) 70 130 131

Du kan også udfylde nedenstående formular, hvorefter en af vores repræsentanter vil kontakte dig snarest

Get help DK

Form