Staples Solutions anvender cookies (samt andre lignende teknologier, som Facebook Pixels, beacons og Javascript) til hjemmesiden, for at forbedre hjemmesidens funktionalitet og brugervenlighed, til analysering af trafikken og marketings formål. Som følge heraf behandler cookies personlige data til forskellige formål. Læs mere om brugen af cookies på denne hjemmeside i cookie erklæringen. Læs mere om hvordan hjemmesiden behandler personlige data i vores persondatapolitik. Ved at klikke på ”OK” knappen, eller ved at bruge denne hjemmeside, giver du tilladelse til anvendelse af disse cookies.

Logo Staples

Hvad du skal sige til medarbejdere, som "ikke har tid" til bæredygtighed

Del via:
staples

I løbet af det sidste årti er bæredygtighed blevet et de største buzzwords i forretningslivet, og mange virksomheder har lanceret en lang række politikker og regelsæt om bæredygtighed. Selvfølgelig har omtanke for miljøet og et ønske om at bevare verdens ressourcer i de fleste tilfælde været drivkraften bag denne interesse. Men den ekstra fordel er, at bæredygtig adfærd ofte giver virksomhederne et større overskud, da de beskytter ressourcer og mindsker spild.

alfabet, blad, illustration, ingen person, symbol, type, art, tekst, vækst, træ, flora, isoleret, kunst, sæt, økologi, døbefont, tegn, typografiske, typografi, brev

Det er fint, hvis alle i virksomheden glædeligt bidrager og deler de samme mål. Men der kan opstå problemer, hvis nogle medarbejdere nægter at støtte de politikker og regelsæt, som alle andre overholder. Det kan også udgøre en potentiel vanskelig situation for ledere, som skal forsøge at overbevise alle medarbejdere om, at de skal indordne sig – forhåbentlig uden, at det udvikler sig til en større sag.

Bring emnet på banen

Du bør afsætte tid til, at meddelelsen synker ind, og medarbejderne kan handle på det. Forskning i hvordan vaner dannes, har vist, at det kan tage alt fra 21 til 250 dage, før en adfærd ændres.

I sagens natur vil det første skridt være at tage en uformel snak med alle medarbejderne om de nye bæredygtige principper og høre de indvendinger, medarbejderne måtte have. Når de har haft ordet, kan det være en god idé roligt at forklare, hvorfor virksomheden har besluttet sig for at gå over til bæredygtighed. Afmystificer, hvad det betyder ved at vise dem gode eksempler på, hvordan de ting de bruger på kontoret, spiller en rolle for miljøvenligheden – f.eks. genbrugspapir, naturlige rengøringsprodukter og endda elsparepærer.

Det kan være, at de aldrig har set bæredygtighed som noget, virksomheden faktisk kan spare penge på. Så det kan være en god idé at fremhæve, at færre udgifter kan give penge til frynsegoder og sociale arrangementer.

Skift holdning

Hvis du graver lidt dybere, finder du måske ud af, at deres modvillighed skyldes en antagelse om, at genbrug giver en masse besvær. Hvis det er tilfældet, kan det være en god idé at gøre det så nemt for dem som muligt – du kan f.eks. love at opstille genbrugsbeholdere ved siden af deres arbejdsområde eller konfigurere automatiserede programmer eller standardprogrammer (printerindstillinger, energibesparende indstillinger på computere, lys og varme).

Du kan måske også tilbyde ekstra goder, når medarbejderne overholder politikker, f.eks. opgradere deres laptops til en mere bæredygtig model. Hvis de stadig ikke er villige til at ændre deres vaner, kan det desværre være tid til at forklare dem, at det er sådan reglerne er. Men, som det er tilfældet i det fleste arbejdssituationer, fungerer guleroden ofte bedre end pisken. 

Så, det er værd at huske, at ligesom med bæredygtighed, så er det altid bedst at tænke langsigtet. 

Del via:

Fortsæt med at læse

Kontakt
close

Ring til os

Du kan ringe til en Staples-medarbejder på følgende nummer:

(+45) 70 130 131

Du kan også udfylde nedenstående formular, hvorefter en af vores repræsentanter vil kontakte dig snarest

Get help DK

Form